logarajd

„…. rajd, rajd, bieszczadzki rajd ….. ”

W dniu 15 czerwca rozpoczęła się realizacja projektu o charakterze sportowo-rekreacyjnym pt.; „Niepełnosprawni sprawni…?” realizowanego przez parafię pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Starej Wsi w partnerstwie
z Gminą Brzozów i we współpracy Warsztatu Terapii Zajęciowej w Starej Wsi.

Działania projektowe rozpoczęły warsztaty wolontariatu dla 20 uczniów Gimnazjum w Starej Wsi, które miały przygotować młodzież do wspólnego wyjazdu z osobami niepełnosprawnymi w Bieszczady.

Kolejnym etapem projektu był wyjazd osób niepełnosprawnych, podopiecznych z 16 ośrodków z województwa podkarpackiego i ich opiekunów oraz młodzieży gimnazjalnej na wspólne wędrowanie po Bieszczadach.

Od wczesnych godzin porannych 4 autokary z różnych kierunków zwoziły 120 uczestników na wspólne spotkanie w Huzelach, skąd wszyscy ruszyliśmy w kierunku Chatki Puchatka na Połoninie Wetlińskiej.

<  Strona 1/2  >

Szczyt Połoniny rozpoczęliśmy zdobywać w trzech mniejszych grupach wraz
z przewodnikami, od Przełęczy Wyżnej i ruszyliśmy szlakiem żółtym zwanym także drogą końską. Po kilkudziesięciu minutach z uśmiechem na twarzach i satysfakcją, że pokonaliśmy kolejne wyzwanie losu, podziwialiśmy piękno Bieszczad.

<  Strona 1/4  >

Po odpoczynku i jak się okazało trudniejszym zejściu z góry niż wyjściu, ruszyliśmy        (już autokarami oczywiście) w kierunku kolejnego przystanku naszej wędrówki – Polańczyka. Tutaj na uczestników projektu czekała atrakcyjna wycieczka statkiem po Jeziorze Solińskim.

<  Strona 1/2  >

Następnym etapem naszej wędrówki był Ośrodek Caritas w Myczkowcach, gdzie wszyscy spotkaliśmy się na integracyjnym obiedzie, podczas którego burzliwie wymieniano spostrzeżenia i dzielono się wrażeniami dnia.

Po krótkim odpoczynku odbyło się wspólne pożegnalne spotkanie podczas którego zaprosiliśmy wszystkich na kolejny etap projektu, którym będzie V Turniej Piłki Nożnej Osób Niepełnosprawnych na obiektach MOSiR w Brzozowie w I połowie września.

Jako podsumowanie tej części działań projektowych zamieszczamy otrzymane refleksje uczennicy Gimnazjum w Starej Wsi:

„ To była dla mnie, 15 letniej dziewczyny, niesamowita lekcja życia. Pierwszy raz miałam tak bliski kontakt z osobami niepełnosprawnymi, których postrzegałam jako tych „dziwnych”. Teraz po tym dniu patrzę na nich całkiem inaczej. Są to osoby pogodne, miłe, niejednokrotnie wytrzymujące więcej niż ja osoba zdrowa. Myślę, że zapamiętam ten wyjazd  i od teraz będę patrzyła na te osoby inaczej.” Joanna

Projekt finansowany jest ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach priorytetu 2. Aktywne społeczeństwo.

Głównym celem projektu jest zwiększenie umiejętności społecznych oraz zwiększenie integracji pomiędzy ośrodkami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych a także zwiększenie akceptacji i otwartości na osoby niepełnosprawne przez młodzież gimnazjalną. Projekt ma przeciwdziałać stereotypowemu podejściu do osób niepełnosprawnych, które zwykle są postrzegane jako osoby niesprawne, niedołężne, chore, bierne i wymagające pomocy w codziennym funkcjonowaniu.

J.P.

„Projekt dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich”